Du har nu varit på LTH i ett år. Vad har stått i fokus?
– Mitt första år har till stor del handlat om att få en helhetsbild av kansliet – att förstå verksamheten och våra uppdrag. Att börja mitt i budgetarbetet, och samtidigt möta alla prefekter, gav mig tidigt en bild av vilka behov och prioriteringar som finns i verksamheten.
Vilket utvecklingsarbete pågår just nu?
– På kansliet arbetar vi nu med verksamhetsplanering på lite kortare sikt än tidigare och med nya uppdragsbeskrivningar för våra olika roller. Jag vill att det ska vara tydligt vad kansliet bidrar med och hur varje medarbetare stärker helheten i sin roll. Beskrivningen av våra uppdrag ska funka som ett gemensamt verktyg för att skapa riktning, tillit och göra det lättare att arbeta mot samma mål. Nu när underlagen finns så är nästa steg att använda dem i dialoger, uppföljningsarbete och i samverkan – de ska alltså inte bli pappersprodukter i en pärm.
Du återkommer ofta till ordet tillit. Hur bygger man en tillitskultur?
– För mig börjar det med att vara tillgänglig, lyhörd och nära verksamheten. Tillit växer när människor upplever transparens, blir lyssnade på och möts med respekt. Det är inget som byggs snabbt, det handlar om ett långsiktigt arbete där vi steg för steg odlar den gemensamma tillitskulturen.
På vilket sätt är din humanistiska bakgrund värdefull i en teknisk miljö?
– Jag hoppas att min bakgrund som humanist kan bidra med fler perspektiv och dimensioner. Jag har ett förhållningssätt där kultur, språk och människors möten får ta plats, och det hänger bland annat nära samman med min syn på bibliotekens roll för människan. Bibliotek är mer än utlån av böcker – det är en plats för nyfikenhet och reflektion, en plats som binder samman människor och verksamheter.
Kan du berätta kort om arbetet med att utveckla biblioteksverksamheten på LTH?
– Jag tror att alla behöver ett bibliotek i sin närhet för att hitta inspiration och känna samhörighet. Kårhuset är redan en mittpunkt på LTH, och kanske är det där ett fakultetsgemensamt bibliotek bör bo? Det blir isåfall en central plats där det är enkelt att träffas i vardagen. Min förhoppning är en inkluderande och representativ knutpunkt som kan vara till nytta för våra studenter, medarbetare, samverkanspartners och för allmänheten.
Du odlar en tillitskultur på jobbet – vad odlar du på fritiden?
– Jag odlar tomater! Jag blev fast efter att ha smakat en ovanligt god tomat hos min granne och fick med mig några torkade fröer hem. Till min stora glädje började alla fröer gro, och sedan dess har jag skött plantorna noggrant. Det finns något fascinerande i att följa en liten planta från frö till färdig tomat, och att få lägga den omsorg, det tålamod och den lyhördhet som odlingen behöver. Lite på samma sätt tänker jag kring att få bidra till en arbetsplats där människor får rätt förutsättningar att växa – en riktigt bra grogrund gör stor skillnad, både för plantor och för människor.
Vad har gjort starkast intryck på dig under ditt första år på LTH:s kansli?
– Det som kanske har imponerat mest på mig är den påtagligt goda stämningen i organisationen. Kollegorna är professionella, generösa och trevliga, och jag har verkligen känt mig välkommen.
